Hello.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
Kehidupan Suatu Kenangan

Tuesday, August 9, 2011

feveret biskut raya : biskut dahlia



Aku memalam nih jenjalan kat belog orang and terjumpa resepi kuih kesukaan aku. Oh my! biskut dahlia yang sangat2 aku sukai. Kalo gi umah orang ader kuih tu kompom aku angkut dengan bekas-bekasnya and makan tanpa pelawa orang (siap mintak tapau. hahaha). Pastu kalo mak aku perasan mesti beliau akan kata "cubelah pelawa orang lain. makan sorang jer". Aku sebagai anak yang baik akan tanya jugak lah "korang tak nak kan biskut nih?" hahahaha... makan hati orang yang kene tanyer tu. 



homagod.. terliurnyer aku!!!


Dah2.. aku nak paste balik dari belog INI resepi yang dia bagi. ambik dulu. Pastu time buat tengoklah raya tahun depan ker. hahaha...


BAHAN-BAHANNYA 
  • 300 g mentega (SCS atau Anchor atau mentega pilihan)
  • 160 g gula aising 
  • 2 kuning telur
  • 1 camca teh esen vanilla (guna esen rose)
  • 240 g tepung gandum* 
  • 100 g tepung jagung* 
  • 160 g tepung kastard*(*gaul rata dan diayak) 
  • Ceri merah, dipotong kecil untuk hiasan
  •  
CARA MEMBUATNYA :
  • Putar mentega dan gula aising hingga berkrim, masukkan kuning telur dan esen vanilla/rose dan putar hingga kembang.
  • Perlahankan speed, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis. Adunan akan menjadi doh yang lembut dan mudah ditekan.
  • Masukkan doh ke dalam alat penekan yang dipasang muncung untuk biskut dahlia. Tekan atas dulang pembakar. Buat hingga siap dan hias dengan sepotong kecil ceri. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 - 20 minit.
  • Biarkan biskut sejuk sedikit atas dulang pembakar sebelum dialihkan ke atas jaringan. Biar sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara

Selamat mencuba! Korang kalo dah buat bagitau aku erk. Leh aku dengan muke tak malunyer datang bawak tupperware sekali untuk menapau. 
Sekian, Terima Kasih. hihihi


** homagod. sangat heppy malam nih. lalala **



2 myself ourself:

Cik Jannah said...

hoi post resepi tp tak buat??
buat lah!! bg aku rasa
haha

Dora Natasha said...

hahaha....

ko macam tak tau aku. agak mencari mood kalo nak wat kueh. lagi2 kalo kene bergelumang dengan majerin sumer2 tu. Ko doakanlah mood aku dtg berdesup yer. hihuu...

Ĭ
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.