Hello.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
Kehidupan Suatu Kenangan

Wednesday, July 24, 2013

.Ponjongan.



Ape tuh ponjongan? excuse me, bukan pocong yer. Walaupon bunyi hampir-hampir. hihi

Ponjongan adalah istilah jawa iaitu sejenis program bertukar-tukar juadah dengan jiran sekeliling, bukan sekampung sume bagi (bankrupt pulak kalah wakil rakyat). Tapi nak bertukar tuh ikut suke dari 1 Ramadhan sampai 1 Syawal. Terpulang kepada masing-masing.

Macam mak aku, dia selagi tak wat ponjongan nih dia pening nak pikir menu ape, bile nak wat, bahan-bahan semua. So, kami wat 12 Ramadhan bersamaan hari Ahad minggu lepas. So pagi-pagi Ahad tuh memasing dah sebok sediakan bahan and sebagainyerlah.

adik aku yang bongsu paling rajin. tolong basuh pinggan dengan tak berbaju bagai.

Menu dipersetujui ayam masak kencur, mee goreng, agar-agar, nasi himpit. Ingat nak buat sayur jugak, tapi cancel. Kalo menu tahun lepas lagi banyak kot. Ntah aku tak ingat sangat.

senang bagi bahagian yang sama. tak payah nak potong sangat

setelah di masak dengan santan and kencur n bahan-bahan lain.

Actually, aku cadangkan buat ponjongan nih cepat-cepat koz sekurang-kurangnyer akan dimakan. Kalo bagi lambat-lambat dekat nak raye nanti siap clash dengan orang lain sekali. So kebarangkalian takkan dimakan tuh tinggi. Yerlah dah banyak sangat.

Pernah 5 tahun raye kebelakang dulu, mak selalu wat ponjongan sekali dengan masak juadah raye means hari last puasa. Jiran-jiran pon bagi jugak. Mak aii macam-macam menu, teramatlah banyaknyer campur dengan juadah sendiri lak. Memang tak larat nak tengok dah. Ketupat pon ade macam-macam jenis and bentuk. tapi frust takder pon nak bagi ketupat palas. haha

pembungkusan secara berjemaah. aku malas. aku amek gambo jer. Smile with tongue out

antara isinyer. ade lagi yang belom masukkan

Biasenyer orang kampung nih wat ponjongan time weekend. yerlah anak-anak balik boleh tolong. Nak buat bukan sikit-sikit. banyak oke. Macam mak aku, senarai berdaftar setiap tahun ade 40 rumah. tuh naseb takder besan lagi, kalo tak kompom bertambah senarai daftar. haha

ok dah siap. boleh edarkan.

Aku rase negeri laen ke mane-mane tempat pon wat benda yang same. Tapi mungkin menu lain-lain lah kan. Tapi nih yang best bile dok kampung. Sikit and banyak same merase. Lagi-lagi kunjung mengunjung nih. Teramatlah sweetnyer. 

Hope ade orang monjong (past tense ponjongan- jawa pon ade past tense oke Winking smile) ketupat palas lah kat aku. amin! 

Smile with tongue out


2 myself ourself:

lady lavender said...

akak menantu jawa tapi first time dengar 'ponjongan' :-)

salam ramadhan & selamat berpuasa..

Dora Natasha said...

hehehe... mungkin sebutannyer lain kot. tapi konsepnyer same. giteww ;)

salam ramadhan jugak wat akak sekeluarga yg jauh di perantauan ;)

Ĭ
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.