Hello.Do Follow Me? Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
Kehidupan Suatu Kenangan

Thursday, April 5, 2012

wow! aku nak! aku nak!

10 fakta kelahiran yang perlu kite taw. chek it out:


Hanya 5% bayi yang lahir pada tarikh EDD (Estimated Due Date) mereka. Kebanyakannya lahir antara minggu ke 37 dan 42 kehamilan.
Sehingga bersalin, rahim ibu akan mengembang 500 kali ganda dari saiz normal untuk menampung kandungannya.
Purata darah yang hilang melalui proses kelahiran normal adalah 500ml.
80% wanita mengalami sindrom “Baby Blues” semasa 2 minggu terawal selepas bersalin disebabkan oleh perubahan hormon badan.
Hanya 1 daripada 10 wanita mengalami pecah air ketuban sebelum proses bersalin bermula. Kebanyakan wanita hanya akan mengalaminya apabila mereka telah bersedia untuk meneran keluar bayi.
Badan manusia hanya mampu menanggung kesakitan sehingga 45 Del. Tetapi semasa bersalin ibu akan mengalami sehingga 57 Del yang bersamaan dengan 20 tulang dipatahkan serentak. 
Apabila seorang ibu mula sakit hendak bersalin, tercatatlah pahala jihad baginya
Apabila seorang ibu melahirkan anak, terhapuslah dosa-dosa lepas bagi wanita itu
Ibu bersalin akan dapat pahala 70 tahun solat dan puasa 
Setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah hadiahkannya pahala menunaikan haji

Komen aku;


ok. seyes aku takot tang yang sakit tuh. hahaha... mampu ker aku? tetibe teringat mak aku selalu cakap kat aku;


"nanti kalo bersalin, alamat riuhlah 1 sepital dengar ko jerit sensorang. baru demam sikit dah bising jer. kalo bersalin ntah macam maner lah. nak tercabot nyawa taw lahirkan ko dulu. taw-taw dah besor camnih. rabak habes. hahaha"


huhuhu.. takotnyer. koz of that, aku tak berani tengok video orang bersalin sampai sekarang. (langsung tak cool aku nih) takot der.. kui kui kui


Tapi bile tengok tang pahala tuh, ok! aku nak! setahun sorang pon boleh! muahaha! untung betol kan? sesungguhnya Allah maha adil. Subhanallah!


ok. cepat! saper nak pinang aku sekarang? aku nak pahala kat atas tuh! keh keh keh! 



0 myself ourself:

Ĭ
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.